alisameti1362

علییییییییییییییی

alisameti1362

علییییییییییییییی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

۱۱ روش برای تعمیر لپ تاپ شما

۱۱ روش برای تعمیر لپ تاپ شما

 

11 روش برای تعمیر لپ تاپ شما

۱۱ روش برای تعمیر لپ تاپ شما

 

تفاوتی نمی کند که شما یک انسان دائما در حال پرواز باشید , یا لپ تاپ خود را در خانه از اتاقی به اتاق دیگر ببرید , دستگاه قابل حمل شما نسبت به کامپیوتر رومیزی در معرض آسیب های خیلی بیشتری قرار می گیرد. با داشتن این نکته درذهن , سازندگان نوت بوک به گونه ای سیستم هایشان را می سازند تا در برابر هر چیزی از تکان های شدید و سخت تا پرت شدنهای گاه به گاه مقاومت کنند.

با وجود تشکیلات و سازو کارهای نسبتا قوی , لپتاپها اغلب بسرعت علائمی از فرسودگی در داخل و خارج را نشان می دهند. هر کدام از این مشکلات و معضلات ,می تواند برای شما صرف وقت و هزینه را , نه تنها در بهروری از دست رفته , بلکه در تماسهای پشتیبانی فنی و برچسب های حمل و نقل به همراه داشته باشد. خوشبختانه , دردهای مزمن و مشکلات نوت بوک شما می تواند غالبا با تعمیر لپ تاپ سریع درمان شود. برای اشاره دقیق به متداولترین مشکلات , ما از دانش مقامات ارشد پشتیبانی فنی در آلینور , دل , لنووا , و توشیبا استفاده کرده ایم. و برای حمایت و پشتیبانی از تعمیر لپ تاپ شما و راه اندازی آن بوسیله کارهای جزئی , راه حلهایی را ارائه کرده ایم.

۱ .گرم شدن بیش از حد

علایم : سقوط  کامپیوتر , از کار افتادن

راه حل : دریچه های هوا را تمیز کنید , روی دریچه هوا , مواد فیلتر شده بگذارید یا BIOS را به روز رسانی کنید.

گرم شدن بیش از حد می تواند باعث شود عملکرد کامپیوتر شما از بین برود یا باعث ایجاد وقفه هایی مثل سقوط یا از کارافتادن کامپیوتر شود. هرکامپیوتری مقدارزیادی گرما تولید می کند اما لپ تاپها بخاطر اندازه کوچکشان و نبود تهویه هوا , به صورت ویژه در معرض گرم شدن زیادی هستند. گرد و غبار اضافی می تواند دریچه های هوا را مسدود کند و مانع از ورود هوای خنک برای خنک شدن سیستم پردازش مرکزی شود. شما غالبا می توانید مشکلات گرم شدن بیش از حد را با تمیز کردن دریچه های هوا با تمیز کننده صفحه کلید یا یک دستمال حل کنید.

برای پیشگیری از ایجاد گردو غبار اضافی , یک تکه پارچه دارای فیلتر را روی دریچه هوا قرار دهید. اما روی دریچه خروج هوا دستمال نگذارید ,چرا که در آنجا ,هوای داغ بسرعت از سیستم خارج می شود. اگر این دستمال کار نمی کند , شما باید BIOS سیستم تان , که سخت افزار لپ تاپ را کنترل می کند  را به روز رسانی کنید . بیشتر سازندگان لپ تاپ فایل های نصبی پیشنهاد می کنند که به صورت خودکار فایل BIOS , که اغلب مدیریت گرما را مشخص می کند ,را به روز رسانی می کند . حتما اطمینان حاصل کنید که نت بوک شما بهنگام به روز رسانی شدن BIOS ,  به منبع تامین نیرو متصل است.

 راهنمای برای تعمیر لپ تاپ

۲ .هارد دیسک کند

علایم : زمانهای زیادی برای بارگذاری برنامه ها لازم است , و انتقال فایل بکندی صورت می گیرد.

راه حل : دیفرگ کردن دیسک

اطلاعات سازماندهی نشده روی هارد شما می تواند عملکرد را ضعیف کند چون کامپیوتر برای انتخاب کردن از میان قطعه های داده و بخشهای بد روی یک درایو به زمان بیشتری نیاز دارد . این مشکل به آسانی با ابزار توکار ویندوز که Disk Defragmenter نامیده می شوند قابل حل است. شما می توانید از طریق منوی برنامه ها در پوشه ابزار سیستم ها یا موارد قابل دسترسی به این برنامه دسترسی پیدا کنید.بسادگی روی کلید آنالیز کلیک کنید تا ببینید که آیا درایو دیسک شما نیازمند دیفرگ کردن هست یا نه . و سپس برای شروع کردن روی دیفرگ کردن کلیک کنید.

گزینه های دیگرشامل free Power Defragmenter و Diskeeper 2007 می شود که ویژگیهای بیشتری مثل اتوماسیون کامل , دیفرگ کردن زمان واقعی و فناوری InvisiTasking را نیز ارائه می کنند که به Diskeeper امکان می دهد تا بدون تخلیه منابع در پس زمینه اجرا شود .

۳ .باتری شارژ نگه نمی دارد .

علایم : نوت بوک شما وقتی به برق متصل نیست , تنها چند دقیقه کار می کند.

راه حل : تعویض باتری

باتریهای لیتیومی در طول مدت عمرشان توانایی نگهداری شارژ را از دست می دهند. بعد از چند سال , برخی باتریها تنها در کسری از زمان کار ارزیابی شده , شارژ خواهند داشت. تعویض باتری نسبتا ساده است و اغلب از از پشت یا پایین لپ تاپ برداشته می شود.

در هر حال , بسیاری از خرده فروشی ها برای یک باتری جدید , چند صد دلار هزینه می کنند. سایتهایی مثل باتری  دات کام در تخفیف باتری های لپ تاپ متخصص است و باعث می شود با پس انداز هزینه باتری جدید برای لپ تاپ خود بگیرید. برای مثال , باتری لیتیومی D620 دل , ۱۳۹ دلار در وب سایت دل و ۸۳٫۹۹ دلار در وب سایت باتری دات کام قیمت دارد . ( علاوه بر این , این شرکت یک ضمانت دو ساله و یک تضمین عودت پول ۴۵ روزه را در همه سفارشات باتری لپ تاپ ارائه می کند. )

۴ .نیاز به حافظه بیشتر

علایم : بهنگام استفاده از چندین نرم افزار , یا نصب عملکرد کند می شود و زمان راه اندازی زیاد است.

راه حل : رم (RAM) خود را به روز رسانی کنید و یک درایو USB فعال سازی شده توسط ReadyBoost را امتحان کنید.

اگر مدت زمان زیادی , زمان لازم است تا لپ تاپ شما راه اندازی شود , شما باید برنامه های آغاز به کار کامپیوتر خود را بررسی کنید. برای انجام این کار , نشانه گر را روی ایکون ها در نوار وظایف  در گوشه سمت راست صفحه قرار دهید . اگر شما بندرت از هر یک از این برنامه ها استفاده می کنید , راست کلیک کرده و آنها را غیر فعال کنید. برای اینکه کنترل داشته باشید که وقتی شما راه اندازی می کنید , کدام برنامه ها بارگذاری می شوند , System Suite 7 Professional که شامل ۶۰ ابزار قدرتمند , یک مدیر اغاز به کار و یک بهینه ساز می شود را دانلود کنید.

اگر نیاز داری که یک تراشه حافظه جدید بخرید , کینگ استون و کروشیال ابزاری را در وب سایت هایشان ارائه می کنند که تعیین می کند که کدام محصولات با نوت بوک شما سازگار است. همچنین می توانید به www.4allmemory.com مراجعه کنید. کاربران ویستا می توانند از ابزار تشخیص حافظه جدید در Windows Vista استفاده کنند , تنها در نوار جستجو کلمه " حافظه " را تایپ کنید , و در صورت لزوم ,  OS حافظه فیزیکی شما را برای مشکلات و تعویض موارد توصیه شده اسکن خواهد کرد.

ممکن است کاربران ویستا درایو USB فعال سازی شده توسط ReadyBoost را از مواردی مثل Corsair, Kingston, Lexar, or SanDisk اتخاذ کنند.

این دستگاه ها می توانند با استفاده از فضای آزاد در درایو USB به عنوان مخزن موقتی حافظه ,زمانهای آغاز به کار برخی برنامه ها را بهبود بخشند.

۵ .خرابی هارد دیسک برای تعمیر لپ تاپ

علایم : صداهای بلند کلیک کردن در هر زمان که کامپیوتر به داده هایی از هارد درایو دسترسی پیدا می کند.

راه حل : مکانهای پشتیبانی آنلاین , تعویض هارد دیسک

بدیهی است , بهترین دفاع علیه خرابی هارد دیسک , راه حل پشتیبانی خوب است. این روزها , بسیاری از گزینه ها وجود دارند , اما از میان راه حلهای نرم افزاری , ما بخاطر استفاده آسان , Norton Save & Restore 2.0 را دوست داریم. اگر شما بخواهید به صورت آنلاین از داده هایتان پشتیبانی کنید , وارد موزی .دات کام (Mozy.com ) شوید که به صورت خودکار از سیستم شما پشتیبانی می کند و تغییرات در پس زمینه را بدون تنش منابع سیستم تغییر می دهد.

حتی اگر شما وارد مسیر آنلاین شوید , خرابی هارد دیسک باعث افت نوت بوک شما می شود. خوشبختانه , تعدادی از ابزارها می توانند درایو شما را برای وجود مشکلات تست کنند. مثلا هیتاچی در بخش پشتیبانی وب سایتش برخی از این ابزارها را ارائه می کند. اگر تعویض هارد درایو لازم باشد , تا هر چه از داده ها را که می توانید پشتیبانی کنید ( بک آپ بگیرید ) و سپس هارد درایو را خاموش کنید. شما می توانید برای شیوه تعویض از راه حلهای گام به گام دربیشتر سایتهای پشتیبانی تولید کنندگان استفاده کنید. برای مثال لنووا راهی طولانی را می پیماید و ویدئوهایی را ارائه می کند که فرآیند تعویض را نشان می دهند , در آدرس www.lenovo.com , کلمه " فیلم تعویض " یا " replacement movie " را تایپ کنید تا این فیلم را بررسی کنید.

اگر شما بخواهید داده ها را در یک درایو قدیمی نگه دارید , و بدون هیچ رنجی یک درایو جدید را انتخاب کنید , ما ابزار Bundle   EZ Upgrade Universal & Hard Drive Upgrade را توصیه می کنیم.این ابزار در ۴۰ , ۸۰ , ۱۰۰ و ۱۲۰ گیگابایت موجود است و قیمت آن از ۱۰۹ تا ۱۴۹ دلار می باشد , این کیت شما را قادر می سازد تا در سه مرحله درایو خود را ارتقا دهید. این بسته شامل نرم افزار جمع بندی و پشتیبانی می باشد و به شما امکان می دهد تا برای اهداف پشتیبانی از درایو قدیمی تان استفاده کنید – و فرض کنید که این درایو هنوز کار می کند.

۶ .صفحه کلید خراب 

علایم : کلیدهای مفقود یا شل شده

راه حل : تعویض کلیدها

در هر لپ تاپی , صفحه کلیدها, خواه با تایپ کردن یا پاشیدن قهوه روی آنها ,درهجمه استفاده غلط قرار می گیرند. در نتیجه ,اغلب دکمه ها از جایشان درآمده یا تکه تکه می شوند. خوشبختانه , سازندگان لپ تاپ , راهنمایی های سریع و آنلاینی را برای تعویض صفحه کلید در صفحات حمایتیشان فراهم می کنند , در نوار جستجو کلمه " تعویض صفحه کلید " را تایپ کنید یا بخش اطلاعات سازنده را بررسی کنید.

برای مثال , مجموعه داده اسناد " Ask Iris " توشیبا , رهنمودهای تعویض سخت افزار را ارائه می کند. برای عوض کردن صفحه کلید قدیمی , نوعا شما باید فقط برخی اتصالات را از کلیدهای لپ تاپ بردارید و با یک کلید یا مکانیسم ضربه گیر, که صفحه کلید را در قالب خودش مطمئن و ایمن می سازد , قفل صفحه کلید را باز کنید , معمولا تعویض صفحه کلید ضمانت نامه دارد یا می توانید ان را به قیمت نسبتا ارزانی خریداری کنید. برای مثال شرکت دل , صفحه کلید را به قیمت ۱۵ تا ۲۵ دلار می فروشد. همچنین این شرکت محافظان پلاستیکی صفحه کلید را به قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلار در وب سایتش به فروش می رساند. و این سایت CompuCover محافظان صفحه کلید را برای انواعی از لپ تاپهای دیگر ارائه می کند.

۷ .نمی توانید به شبکه بیسیم متصل شوید.

علایم : اتصال اینترنت ندارید , اغلب به هنگام وب گردی زمانتان تمام می شود.

راه حل : مطمئن شوید که دستگاه بیسیم , ابزار نرم افزار هوشمند روشن است ,  مطمئن شوید که مسیریاب نام شبکه را پخش می کند .

یکی از دلایل اینکه لپ تاپتان را همه جا با خود می برید , خواه در فرودگاه , کافی شاپ یا هتل , این است که انتظار دارید به هر شبکه بیسیمی متصل شوید. اما این شبکه ها , بخاطر ماهیتشان , حیوانات فانتزی هستند. برخی از لپ تاپ ها یک کلید یا دکمه بیرونی , جدا از تنظیمات نرم افزاری دارند , که اتصال بیسیم را ممکن می سازد. همیشه اطمینان حاصل کنید که این ضامن بیسیم روشن باشد. همچنین مطمئن شوید که شبکه ای که شما به آن متصل می شوید نام شبکه یا SSID را پخش می کند.

اگر شما ترجیح می دهید که به سلامت از معضلات شبکه عبور کنید , یا ابزاری را می خواهید که بدون اجبار برای یادگیری هیچ زبانی , به شما در مشکلاتتان کمک کند , یک تسهیلات همه کاره مثل شبکه رویایی یا NETWORK MAGIC را دانلود کنید. این ابزار به شما کمک می کند که به آسانی سیستم خود را تنظیم کرده و شبکه را ایمن سازید , این ابزار با یک نقشه جامع شبکه , تکمیل می شود و همچنین اتصالات شکسته اینترنت بیسیم را تعمیر می کند. رهروان راه باید JiWire's Hotspot Helper را در نظر داشته باشند , چون نه تنها نشان می دهد که شما در چه مکانی می توانید از طریق وای فا متصل شوید بلکه وقتی شما به صورت بیسیم , وب گردی می کنید , امنیت شما را نیز تضمین می کند. علاوه بر این , این تسهیلات انتقال مطمئن ایمیل, درست مثل اینکه شما به دفتر خودتان بر می گردید را نیز ارائه می کند.

بیشتر: Best Windows 8.1 Browser: Chrome vs. Firefox vs. Internet Explorer

۸ .پیکسلهای به هم پیوسته و چگونگی تعمیر لپ تاپ

علایم : نقطه های سبز یا قرمز روی صفحه نوت بوک

راه حل : ماساژ پیکسل های مرده

پیکسلهای به هم پیوسته یا ناهماهنگ می توانند مایه رنجش و آزار در روی LCD هر لپ تاپ کاربردی باشند. معمولا پیکسلها بدون روشن شدن به صورت مناسب با دیگر پیکسلهای روی صفحه نمایش, به رنگ قرمز یا سبز باقی می مانند .متاسفانه , سازندگان لپ تاپ بخاطر یک یا دو پیکسل به هم پیوسته , LCD را تعویض نمی کنند و تعمیر لپ تاپ را به عهده نمیگیرند , در حقیقت , برخی از این سازندگان قبل از هر اقدامی وجود ۱۰ تا ۱۸ پیکسل مرده نیاز را لازم می دانند.

با این وجود , راه حلی تعمیر لپ تاپ وجود دارد . یک ماده نرم مثل یک پارچه لطیف را انتخاب کنید و به آرامی به صورت دورانی در اطراف پیکسلهای به هم پیوسته بمالید. انجام این فن معمولا پیکسل را می رباید تا به طور مناسب روشن شوند. وقتی شما محل درست را پیدا می کنید و فشار می دهید تا پیکسل روشن شود ,انگشت خود را حداکثر به مدت ۲ ثانیه در آنجا نگه دارید و دیگر هیچ پیکسل به هم پیوسته ای نخواهد بود.

۹ .خرابی سیستم

علایم : نوت بوک راه اندازی نخواهد شد

راه حل : هارد دیسک را در بیاورید , و آن را بیرون بگذارید. و Checkdisk را بررسی کنید.

بیشتر افراد وقتی کامپیوترهایشان راه اندازی نمی شود , به وحشت می افتند. بیشتر اوقات , مشکل به سادگی یک فایل ناموجود سیستم یا یک بخش بد در هارد دیسک است. برای تعیین اینکه کدام مورد وجود دارد و تعمیر لپ تاپ شما می توانید با استفاده از دستورالعملهای سازنده هارد دیسک را جدا کنید و درایو را در محل USB قراردهید , خانه های بیرونی برای سخت افزار داخلی وجود دارد. بیشتر این ابزار در خرده فروشهایی مثل Best Buy, Staples, or Newegg به قیمت کمتر از ۴۰ دلار یافت می شوند.

سپس , کابل محل USB را به ورودی باز USB در یک کامپیوتر در حال کار متصل کنید. اگر هنوز سیستم فایل سالم باشد , هارد دیسک باید مثل یک درایو خارجی نشان داده شود و به شما امکان می دهد تا داده ها را از درایو و به آن , منتقل کنید. سپس , سعی کنید با باز کردن یک DOS prompt و تایپ کردن X , چک دیسک را راه اندازی کنید :در اینجاX , حرف درایو خارجی است. سپس اینتر را فشار دهید. حالا "chkdsk /f." را تایپ کنید. ممکن است سیستم شما از شما بخواهد که دیسک را از حالت نصب خارج کنید , مشکلی نیست , پس Y را تایپ و اینتر را فشار دهید .

اکنون نوت بوک شما برخی اطلاعات درباره دیسک را نمایش خواهد داد  و سپس دیسک را اسکن می کند و با هر خطایی که مواجه می شود , آن را تعمیر می کند. یک گزارش خطا چاپ خواهد شد , بنابراین شما می توانید آن تغییراتی که در دیسک ایجاد شده را ببینید.اگر همه چیز خوب پیش رفت , می توانید ادامه داده و دوباره هارد دیسک را در نوت بوک خراب گذاشته و آن را روشن کنید.

۱۰ . آلودگی ویروسی یا هجوم جاسوس افزارها برای تعمیر لپ تاپ

علایم : پنجره های باز زیاد یا دانلودهای کند

راه حل : نصب برنامه های ضد جاسوس افزار , استفاده از اسکن های رایگان ویروس و تعمیر لپ تاپ

هیچ چیزی به اندازه بدافزار نمی تواند سیستم شما را فلج کند.همیشه اولین مسیر یا خط دفاعی پیشگیری است. بهتر است تعهد خدماتی مثل Norton 360  را دارا باشید. نوترون با این مجموعه امنیتی نامحدود که حفاظت از جاسوس افزار و آنتی ویروسها و پشتیبانی فایل و تنظیم عملکرد بدون واسط پیچیده کاربر را ارائه می کند , ما را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین مجموعه نوترون یک گزینه فایروال را ارائه می کند که به صورت آرام و بیصدا , بیشتر تهدیدها را مسدود می کند , درحالیکه به کاربر درباره برنامه های دوستانه که نیازمند دسترسی به اینترنت است هشدار می دهد.

اگر شما بخواهید هیچ پولی خرج نکنید و تعمیر لپ تاپ را خودتان انجام دهید شما می توانید با ابزار رایگانی مثل Ad-aware and Spybot: Search and Destroy , دفاع خود را تقویت کنید. درحالیکه هر دوی این ابزارها , ابزارهای خوبی هستند , هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارا می باشند , Spybot در ردیابی کدهای مخرب مثل پنجره های باز بهتر است , درحالیکه Ad-Aware , کوکی های حذف شغل را دارد . ما اسکن کردنهای دوره ای برنامه ریزی شده با هر دوی این ابزارها را برای ایمن بودن توصیه می کنیم.

اگر این ابزارها در دفع ویروس شکست بخورند , باید Trend Micro's free House Call را در housecall.trendmicro.com امتحان کنید که گاهی اوقات در شناسایی ویروسها نسبت به دیگر برنامه ها , ماهرتر است. همچنین اگر راه حلهای خودکار با شکست مواجه شود , این ابزار , یک مجموعه داده رایگان از ویروس ها و پیشنهادهای حدف دستی را ارائه می کند.

۱۱ . درایو ویدئویی قدیمی برای تعمیر لپ تاپ

علایم : ویدئو خراب یا تحریف شده

راه حل : دانلود کردن جدیدترین درایوها

مشکلات ویدئو یک شکواییه معمول در میان کاربران نوت بوک هستند. این مشکل اغلب از بازیها و نرم افزارهای جدیدتری نشات می گیرد که برای کار کردن و تعمیر لپ تاپ نیازمند جدیدترین درایوهای کاردت ویدئو می باشند.

با وجود اینکه بیشتر لپ تاپ ها مجهز به آخرین فایلهای درایور هستند , برخی سیستم ها همان حدودی که سیستم فروخته می شود , قدیمی می شوند .به همین دلیل است که باید درایوهای کارت ویدئو را به روز رسانی کنید – گاهی اوقات ممکن است درایوهای شبکه و صدا نیز نیازمند به روز رسانی باشند.

بیشتر سازندگان نوت بوک بسته های نصبی را ارائه می کنند که آخرین درایوها را پیشنهاد می کند و ابزار خودکاری را برای به روز رسانی بقیه نوت بوک و تعمیر نوت بوک شما ارائه می کند. برای مثال لنوو , فایلهای درایو خود را در lenovo.com/support ارائه می کند. شرکت آلینور , درایورهای جدید را برای همه دستگاه هایش تست می کند و در قسمت پشتیبانی وب سایتش آنها را ارائه می کند. هر چند که اگر شما , درایورها را در سایت سازنده نوت بوکتان پیدا نکنید , می توانید به سازنده کارت ویدئو رجوع کنید که معمولا ATI یا Nvidia است. اگر سیستم شما از شرکت با تراشه گرافیک منسجم می آید , بهترین گزینه برای شما وب سایت سازنده لپ تاپ است , با وجود اینکه می توانید صفحه دانلودها و پشتیبانی شرکت را نیز امتحان کنید.

  • ali sameti
  • ۰
  • ۰

این روزا بیشتر کاربرای اینترنت، از انواع مودم برای دریافت این سرویس استفاده می کنن. مودم هم مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگه ای ممکنه به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی بشه؛ مثلا قطع و وصل بشه یا این که کلا روشن نشه. خب بدون شک این مساله تاثیرات منفی زیادی رو کار شما میذاره و اذیتتون میکنه. به همین خاطر هم لازمه که با مراحل و روش های عیب یابی مودم آشنا باشین. در این صورت میتونین مشکل و منشأ بروزش رو خیلی زود شناسایی کنین و در زمان مناسب برطرفش کنین. در ادامه ی این مطلب، نکات کامل و کاربردی رو راجع به عیب یابی انواع مودم و ترفندهای رفع ایراد به شما همراهان عزیز ارائه میدیم بتونین مشکل رو برطرف کنین. همچنین یادآوری می کنیم که مهندسین مجرب IT در مرکز طراحی شبکه ، خدمات تخصصی رو برای ترمیم مودم به شما ارائه میدن؛ ما رو همراهی کنین.

مراحل عیب یابی مودم

برای این که بتونین مودم رو عیب یابی و مشکلاتش رو برطرف کنین، باید به ترتیب زیر پیش برین:

  • اگه مودم ADSL تون دچار قطعی شد، بهتره اول از روشن بودن و اتصال صحیح اون به خط تلفن و کامپیوتر اطمینان حاصل کنین.
  •  حالا باید از فعال بودن سرویس اینترنتتون مطمئن بشین. علامت اصلی فعال بودن خط ADSL، روشن چراغی به همین اسم روی مودم هست. اگه این چراغ روشن میشه ولی شما به اینترنت دسترسی ندارین، ممکنه اشتراکتون تموم شده باشه. یه کار دیگه هم که باید بکنین اینه که با یه مودم دیگه هم اتصال رو چک کنین؛ چون ممکنه اتصال قطع باشه و چراغ به خاطر خرابی روشن بشه.
  •  در سومین مرحله ی عیب یابی مودم ، باید به این نکته توجه کنین که اگه مودم تون رو تعویض کردین، بعضی از ISP ها شناسه سخت افزاری مودم قبلی شما رو به عنوان تنها مودم معتبر برای استفاده از سرویس شما، قفل میکنن. این یعنی شما با تعویض مودم، به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت رو نخواهید داشت. لازمه که این مورد رو با ISP بررسی کنین و در صورت فعال بودن این حالت، مودم جدید رو از خط تلفن جدا کنین. برای رفع این مشکل، خط باید ریست بشه.
  • 4- معمولا بعد از تنظیم مودم روی حالت PPPoE ، چراغ اینترنت اون روشن میشه. حالا اگه در این حالت هم اینترنت روی سیستم تون ندارین، باید از سالم بودن کابل ها مطمئن بشین. بعدش برای عیب یابی مودم، باید اطمینان پیدا کنین که کارت شبکه به درستی تنظیم شده. نشانه صحیح اتصال کابلی صحیح و تنظیمات صحیح کارت شبکه، چشمک زدن چراغ LAN روی مودم و روی کارت شبکه کامپیوتر هست.
  • خیلی از کاربرا با مودم بی سیم شون مشکل دارن؛ به این ترتیب که میگن از طریق کابل به اینترنت دسترسی دارن اما روی اتصال وایرلس، نت ندارن. یعنی درحالی که به وایرلس متصل هستن، به اینترنت بیسیم دسترسی ندارن. در صورت بروز این مشکل، ممکنه خاموش بودن حالت وایرلس روی مودم باشه. (بعضی از مودم ها برای حالت وایرلس دکمه ی مجزا دارن). همچنین این احتمال وجود داره که تنظیمات آی پی کارت شبکه وایرلس دستگاه شما روی حالت دستی باشه. طبق تجربه و توصیه ی کارشناس های مرکز طراحی شبکه، بهتره این بخش رو روی حالت اتوماتیک بذارین. گاهی هم درایور کارت شبکه وایرلس مشکل داره که با یه آپدیت کردن برطرف میشه.
  •  ششمین مرحله ی عیب یابی مودم ، مربوط به آیتم Dial On Demand هست که اگه فعال باشه، در صورت عدم استفاده سیستم از اینترنت، مودم خود به خود قطع میشه. این حالت برای جاهایی مناسبه که مدت زمان اتصال به اینترنت هم در صورت حساب مشتری تاثیر داشته و لحاظ بشه (مثل کافی نت ها). البته ISP در ایران، این حالت رو در نظر نمیگیرن. فراموش نکنین که به محض اینکه کامپیوتری مجددا نیاز به اینترنت داشته باشه، مودم باز به صورت خودکار به اینترنت متصل میشه. با این تفاسیر، در زمان قطع بودن اتصال، چراغ اینترنت هم خاموش میشه و شما رو به اشتباه میندازه. پس حتما از فعال بودن یا نبودن این حالت مطمئن بشین.
  •  یکی دیگه از موارد و مراحل عیب یابی مودم ، مربوط به نویز ها و خش خش های خط تلفن هست. بعضی از کاربرا هم از این مساله شکایت دارن که وقتی تلفن زنگ میخوره، اتصال اینترنت قطع میشه. خب اگه این مشکلات پیش اومد، مطمئن باشین که اسپلیتر یا همون نویز گیر مودم تون خرابه یا درست نصب نشده. بنابراین اول از اتصال صحیح این بخش مطمئن بشین. برای این کار، اول باید مطمئن بشین که خط تلفن به ورودی اون متصل شده و پورت های خروجی اسپلیتر به تلفن و مودم به صورت صحیح وصل شدن. اگه فاصله بین مودم و دستگاه تلفن زیاده، بهترین راه، اصلاح سیم کشی تلفن هست.
  • ali sameti
  • ۰
  • ۰

داستان کودکانه صوتی

داستان کودکانه

داستان کودک

دراهمیت قصه گویی و خواندن با کودکان می توان با نقل قولی از افلاطون صحبت را شروع کرد . افلاطون می گوید:

« باید پرستاران و مادران را وادار کنیم فقط حکایاتی را که پذیرفته ایم برای کودکان نقل کنند و متوجه باشند پرورشی که روح اطفال از راه گفتن حکایات به دست می آورد ، به مراتب بیش تر از تربیتی است که جسم آن ها با ورزش پیدا می کند.»

 قصه ها و افسانه ها همواره در رشد و کمال ذهنی و فرهنگی انسان ها مؤثر بوده اند و به نوعی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ، شیوۀ کار و تولید آن ها و رفتار ، تفکر ، احساس ، مذهب ، اخلاق و اعتقادات هر جامعه را نشان داده اند.

انسان ها برای فرار از ناکامی ها و نابرابری ها ی اجتماعی و اقتصادی و محرومیت های گوناگون،آرزوها ی شان را با آرامش خیال در قالب افسانه ها، قصه ها ، متل ها ، ترانه ها  و لالایی ها گفته اند.

قصه از ابتدای آفرینش تا کنون وجود داشته است و شاید نخستین قصه ، قصۀ آدم و حوا و نخستین قصه گو حضرت آدم باشد که ماجرای رانده شدنش از بهشت را برای فرزندانش تعریف کرد.

قصه گویی هم چنین به عنوان روشی برای آموزش ارزش های اجتماعی و اخلاقی  استفاده شده. تأکید افلاطون و ارسطو بر قصه گویی  برای کودکان نیز از همین جنبه است .

قصه دربارۀ انسان ها و اشیاء به صورتی متفاوت و با زبانی خوشایند ،آن ها را به آموختن ترغیب می کند.

درون مایۀ اصلی قصه ها آرزوی انسان ها بوده و هست . در واقع انسان ها نیازهای شان را با زبانی ساده و قابل فهم در قصه بیان می کنند. طرح  مسائل هیجان انگیز و عجیب و ظهور عوامل طبیعی ، غیر طبیعی و متافیزیکی باعث می شود شنوندگان از شنیدن قصه  لذت ببرند و انگیزۀ یادگیری در آن ها بیش تر  شود .

کودکان با شنیدن افسا نه ها ، اسطوره ها و قصه های قومی دربارۀ  جهان و آنچه در آن است  اطلاعاتی به دست می آورند و  در ذهن خود ، آرزوهای مطلوبشان را  شکل می دهند . تقریباً تمام افسانه های اقوام و ملل گوناگون این  ویژگی را دارند.

در قصه تمایلات  درونی افراد   تجسم خارجی می یابد و چهره ها و حوادث آن قابل فهم می شود. در طب سنتی هندو برای  بیماران روانی قصه ای می گفتند که مشکل خاص او را مجسم می کرد و از او می خواستند  دربارۀ آن  فکر کند . در این روش انتظار داشتند وقتی  بیمار به داستان فکر  می کند ، هم ماهیت دشواری ها و گرفتاری های آزاردهندۀ زندگی خود ر ا بشناسد و هم راه  حلی برای درمان آن پیدا کند . از میان آن چه داستان دربارۀ ناامیدی ها ، امید ها  و پیروزی  انسان بر دشواری ها و گرفتاری ها می گفت ، بیمار می توانست نه فقط چاره ای ب:.۸’ای مشکل خود بیابد ، بلکه هم چون قهرمان داستان راهی نیز برای بازیابی خویش کشف می کرد .

اما  اهمیت قصه تنها برای کمک به  رشد انسان و آموختن روش های درست ِ زندگی نیست . قصه وقتی درمان کننده است که بیمار به  جزییاتی از داستان فکر کند . جزییاتی که بیانگر  مشکلات و کشمکش های درونی و کنونی زندگی فرد است و به او کمک می کند  به راه حل های فردی برسد.

کودکی که با شنیدن قصه باور کرده است یک  چهرۀ  به ظاهر  نفرت انگیز و خطرناک ممکن است  ، به طرز سحرآمیزی تغییر ماهیت دهد و به بهترین و دوست داشتنی ترین دوست و ناجی تبدیل شود ( مثل داستان دیو و دلبر یا شاهزاده خانم و قورباغه) می تواند باور کند  کودکی را که نمی شناسد ، می تواند  بهترین دوست او

شود .اعتقاد به حقیقت قصه به او جرئت می دهد در نخستین برخورد با یک کودک ناشناس خود را کنار نکشد .

قصه ها هم شادی آفرینند و هم آموزنده . در قصه ها از واژه هایی استفاده می شود که کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد .

اما بهترین شیوۀ قصه گویی کدام است ؟ در این زمینه ، روش های متفاوتی هست . از جمله این که لازم است بعد از گفتن هر قصه یا هنگام قصه گویی  به کودک فرصت دهیم به  قصه فکر کند و دربارۀ آن حرف بزند . این روش از نظر عاطفی و عقلی برای کودک بسیار مفید است.

برای این که داستان توجه کودک را جلب کند بهتر است سرگرم کننده باشد و کنجکاوی او را برانگیزد . هم چنین لازم است تخیل کودک را فعال کند و به او کمک کند توانایی ذهنی اش را افزایش و احساساتش را توضیح دهد.

بهتر است داستان با همۀ جنبه های شخصیتی کودک ارتباط داشته باشد و از نیازهای کودکانه وی  سوء استفاده نکند . قصه باید  نیازهای درونی کودک را جدی بگیرد و اعتماد او  را به خود و آینده اش تقویت کند.

آگاهی دادن به کودک دربارۀ دنیایی که در آن زندگی می کند ، پرورش عادت های مفید و ایجاد عزت نفس و حس استقلال طلبی و گسترش خلاقیت از مهم ترین هدف هایی است که در قصه گویی برای کودک دنبال می شود.

mother &child reading4

با خواندن قصه و بازگویی آن ، نیروی بیان و تکلم کودک رشد پیدا می کند و بر  دایرۀ لغات و اطلاعاتش افزوده می شود. آیدن چمبرز در کتاب  گفت و گو دربارۀ کتاب در این باره می گوید :« یک شب که هوا تاریک شده بود ، نوۀ پنج سالۀ دوستم به دیدن او آمد.این دختر از خانه شان تا خانۀ پدر بزرگ تنها آمده بود . برای رسیدن به خانۀ پدر بزرگ (دوستم) باید از راه ِ باریکی از میان درختان می گذشت . پدر بزرگ پرسید :« نترسیدی که تنها آمدی؟» دختر جواب داد :« نه ، نه ، پدر بزرگ ، تمام راه برای خودم داستان شنل قرمزی را تعریف کردم !»

کودک با خواندن یا گوش سپردن به قصه بر  توجه و دقتش به پیرامون خود می افزاید و دربارۀ هر موضوع و پدیده ای فکر می کند . او از این راه مهارت هایی مثل خوب دیدن ، خوب شنیدن ، پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست می آورد .

در این میان وظیفۀ بزرگسالان تنها ایجاد اشتیاق  به خواندن در کودکان نیست . بلکه آن ها باید برای تداوم خواندن در  گروه  های سنی برنامه هایی را  پیش بینی کنند تا عادت به خواندن در  درون کودک ،  پایدار و نهادینه شود.

کتاب هایی که برای کودکان انتخاب می شود باید جذاب ، عمیق و شیرین باشند و با تجربه ها، نیازها ، علایق و توانایی های آن ها هماهنگ باشد و به کنجکاوی ها و آرمان های بلند پروازانۀ آن ها پاسخ دهد . کتاب مناسب،  تخیل کودک را تقویت می کند و بر تجربه های او می افزاید . به او لذت می دهد و او را به خواندن علاقه مند می کند.

اما چه کسی باید برای کودک بخواند و به او خواندن یاد بدهد ؟ بدیهی است  آموزش خواندن به کودک ،کاری مشترک بین مدرسه و والدین است . وظیفۀ والدین تنها این نیست که برای کودک کتاب را بلند بخوانند یا  به او الفبا یاد بدهند . بلکه آن ها باید کودکان را به خواندن علاقه مند کنند ، بر پیشرفت خواندن کودکان نظارت کنند و راهنمای آن ها باشند.

نقش خانواده از گهواره و لالایی ها شروع شده و در مراحلی که دایرۀ فعالیت های حسی ـ حرکتی کودک گسترش می یابد ، بازی ـ ترانه ها بر لالایی ها اضافه می شود.

ادبیات هر قومی پر از  اشعار و ترانه هایی است که در سنین ابتدایی و از راه گوش ، کودک را با صداها و ساختمان شعر وقصه  آشنا می کند و  لحظه هایی لذت بخش   برای او خلق می کند.

از جمله  مهم ترین پیامد های داستان خوانی ، نزدیک کردن اعضای خانواده به یکدیگر است . در این جا خواندن برای کودک به یک جریان اجتماعی تبدیل می شود. زیرا او در معرض اطلاعات گوناگون در مورد جامعه ، مردم و رویدادهای اجتماعی قرار می گیرد. وقتی پدر و مادر برای او کتاب می خوانند در واقع به او الگو می دهند . بردن کودکان به نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب به آن ها فرصت می دهد بین کتاب ها بگردند و با کمک بزرگ ترها کتاب های مورد علاقۀ خود را پیدا کنند . هم چنین عضو کردن کودکان در کتابخانه ها ی عمومی از وظایف پدر و مادرهاست .

وقتی کودک خواندن را یاد گرفت  وبرای خواهر یا برادر کوچک تر یا پدر و مادرخود داستان خواند ،  حس اعتماد به نفس در او تقویت می شود .

 با این همه ،  کودکان هر قدر هم در خواندن توانا شوند و مهارت پیدا کنند هنوز نیاز دارند کسی برایشان  کتاب بخواند. برای کودک  مفهوم خواندن چیزی فرا تر از تلفظ کلمات است . همچنین   شنیدن داستان به شکل گروهی بسیاردلپذیرتر از تنهایی خواندن آن است .  در این جاست که نقش مدرسه و خواندن به صورت گروهی مطرح می شود.

مدرسه با برنامه ریزی صحیح  ، کار ی را که از خانه شروع شده است  می تواند پی گیری کند . مدرسه اولین جایی است که کودکان را به طور رسمی با خواندن و متون  مکتوب آشنا می کند. البته شکل گیری عادت به مطالعه در مدرسه و گسترش آن به نظام آموزشی بستگی دارد . در این میان ، نقش مهم و اساسی مدرسه در ایجاد کتابخانه را نباید فراموش کرد.

لازم است کتابخانۀ مدرسه ، انواع مواد چاپی و غیر چاپی را با توجه به هدف های آموزشی و  نیاز دانش آموزان و آموزگاران تهیه کند. در کتابخانه فعالیت های جمعی زیادی را می توان انجام داد، از جمله برگزاری  جلسه های بحث و گفت و گو و نقد . نتیجۀ این فعالیت ها ایجاد عادت به مطالعه در کودکان است که به تدریج صورت می گیرد. کودکان آن چه را می خوانند با زندگی خود مقایسه می کنند. در واقع کتاب  دید شخصی کودکان را نسبت به زندگی شان شفاف می کند و برای آن ها دریچه ای می گشاید که از آن میان می توانند زندگی دیگران را ببینند ، بررسی کنند و دربارۀ آن حرف بزنند.

تحقیقات نشان داده است  کودکانی که از دورۀ آمادگی و پایۀ اول دبستان برایشان کتاب خوانده  و قصه گفته اند، در پایۀ ششم  در خواندن و نوشتن از بهترین دانش آموزان بوده اند .آن ها  زبان و بیان نوشتاری روانی داشته اند  و مهارت آن ها در استفاده از  حروف ربط و جمله های وابسته برای سازگار کردن مطالب و افکار خود چشمگیر بوده  است .بررسی کتاب ، برپایی نمایشگاه های موضوعی ، برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی برای بالا بردن مهارت های هنری هم چون نویسندگی ، نقاشی ، خطاطی ، مجسمه سازی ، موسیقی ، قصه گویی و کارهای دستی و هنری ، از دیگر فعالیت های مؤثر در بالا بردن توان کودکان است.

بهترین کتاب هایی که کودکان را به بلند خوانی تشویق می کند کتاب هایی است که تکرار زبانی دارد. کتاب های تصویری بدون متن هم برای تمرین قصه گویی و تقویت زبان گفتار و نوشتار مناسب است . هر کتابی می تواند کودک را به آفریدن قصۀ خودش تشویق کند.

اما قصه و قصه گویی ، کار کرد مهم دیگری نیز دارد که شاید کم تر به آن پرداخته می شود .  قصه بهترین وسیله برای  فهم بزرگ ترین آثار ادبی و هنری است . لوئیس مک نیس ، نویسندۀ انگلیسی می گوید :« قصه های واقعی همیشه برای من معنای بسیاری  داشته اند . حتی وقتی دبیرستان می رفتم و اعتراف به آن باعث رسوایی ام می شد. من از مطالعۀ داستان های عامیانه مثل قصه های هانس کریستین اندرسن ، اسطوره ها و داستان های ملل اروپای شمالی ، آلیس در سرزمین عجایب و کودکان آب شروع کردم و  دوازده ساله بودم که با مطالعۀ شهبانوی سرزمین پریان گامی به سوی پیشرفت برداشتم .»

قصه ها بر خلاف شکل های دیگر ادبیات ، کودک را در راه کشف هویت و معنای زندگی خویش هدایت می کند . قصه به کودک می آموزد برای ادامۀ تکامل شخصیت فردی چه تجربه هایی  ضروری اند . قصه به کودک قول می دهد اگر شجاع باشد و در راه این تلاش ِ طاقت فرسا و مهیب قدم بردارد ، نیروهای خیر اندیش و نیکوکار به کمکش می آیند و موفقیت او حتمی خواهد بود. قصه ها به کسانی که بز دل و تنگ نظرند و کوشش نمی کنند هویت خویش را بیابند ، اخطار می کنند که ناچار خواهند شد به یک زندگی ملال آور و یکنواخت قناعت کنند . البته اگر به سرنوشت بدتری دچار نشوند.

اسطوره ها ، داستان های مذهبی و قصه ها، نیروی تخیل کودک  را تغذیه و تقویت  می کنند .  این گونه داستان ها به مهم ترین پرسش های کودک پاسخ می دهند و عامل مؤ ثر و مهمی در تربیت اجتماعی آن ها  هستند.

دریغ که  این داستان ها از کودکان امروز گرفته شده  است و به صورت ابتر ، در فیلم ها و سریال ها نشان داده می شوند و امکان پرورش تخیل را از کودکان می گیرند .

ادبیات به شیوه های گوناگون باعث رشد عاطفی کودکان می شود .  داستان های علمی – تخیلی ، آن ها را به تأمل  و اندیشه در بارۀ آینده وا می دارد. داستان های واقع گرای نو کودکان را نسبت به شناخت انسان امرزی و رابطه اش با محیط زیست کنجکاو می کند . کودک به کمک ادبیات با شیوه های برخورد انسان ها و دشواری ه:.۷-ی زندگی خود آشنا می شود و از شخصیت های داستان ها می آموزد چگونه  گرفتاری های مشابه را رفع  و احساس دیگران را درک کند.

با الهام از همین تجربه هاست که کودکان به نوشتن یا بازگو کردن قصه هایی ساخته و پرداختۀ ذهن خود یا اجرای نمایش بر انگیخته می شوند.

جورج شانون می گوید :« انسان در دوران کودکی به ارزش های ادبیات دست می یابد و تأثیر عمیق آن در بزرگسالی پدیدار می شود.»

خواندن و آشنایی با ادبیات بر کودکان اثرات متفاوتی دارد، چنان که جون گلیزر می گوید :« ادبیات در رشد عاطفی کودکان سهیم می شود . سهم ادبیات در بروز احساسات و عواطف و به دست دادن تصویری از این احساس ها و شناسایی آن است.»       

کودکان نسبت به آن چه می خوانند واکنش نشان می دهند.واکنش های کودکان نسبت به ادبیات از پیدایش و پیشرفت عوامل متفاوتی تأثیر می پذیرد و رشد و پرورش  زبانی ، شناختی ، اجتماعی و اخلاقی در کودکان بر شیوۀ برداشت  آن ها از یک داستان تأثیر می گذارد.

باورها ، انتظارها ، مهارت خواندن ، موقعیت اقتصادی ، اجتماعی ، جنس ، سبک فردی خواننده در خواندن او و اثر پذیری اش دخالت دارند. معمولاً متن های ادبی ساختارهای روایی متفاوتی دارند از  نسبتاً ساده در قصه های  عامیانه تا طرج های تودرتو ، مفصل و بلند در رمان با درونمایه های در هم پیچیده ، شخصیت  پردازی های مشروح و زبان پیچیده . هر گونۀ ادبی ویژگی منحصر به فردی دارد و کارکردی متفاوت . کتاب ها در انواع گوناگون به کودکان امکان می دهند انگیزه های شخصی و انگیزه هایی را که بر دیگران تأثیر دارند درک کنند و نسبت به آن ها واکنش نشان دهند. 

  • ali sameti
  • ۰
  • ۰
شاید با خودتان بگویید که از چه زمانی می توانید برای کودکتان قصه بگویید. از زمانی که کودک توانایی توجه کردن به حرف های شما را پیدا می کند، زمان قصه گویی شروع می شود. بنابراین از همان نوزادی هم می توان قصه گفتن را شروع کرد، صد البته نباید توقع داشته باشید که نوزاد شما متوجه کنه مفاهیم قصه شود، در این زمان همین ارتباط مهم است. کودک زمانی که بزرگ تر می شود و یکی دوسالی از زندگی اش می گذرد، توجه بیشتری به قصه نشان می دهد، با این حال علاقه ای به یک جا ماندن و گوش سپردن فراوان ندارد؛ چرا که کنجکاوی در جهان اطرافش و کشف آن، ذهنش را مشغول کرده است. پس نه او می نشیند که شما یک ساعت برایش قصه تعریف کنید و نه شما این کار را بکنید که نتیجه ای جز فراری دادن او از دنیای قصه گویی و مطالعه ندارد. پس به قصه های کوتاه یا حتی خیلی کوتاه روی بیاورید. پس از چهارسالگی می توانید به او این اجازه را بدهید که از میان کتاب ها دست به انتخاب بزند و کتاب مورد علاقه اش را بخرد.
قصه گفتنن برای کودکان

تأثیر قصه در رفتارهای کودکان

قصه ها، بهترین راه برای گفت وگو با کودکان در مورد سوء رفتارهای شان است. واضح است که منظور ما نصیحت و سرزنش به شکل مستقیم نیست. قصه ها حکم شربت شیرینی را دارند که با آن می توان تلخی دارو را به راحتی تحمل پذیر کرد. رفتارهای کودک ترسو و خجالتی، کودک پرخاشگر و قلدر و… را می توانید با قصه ها درمان کنید البته با این شرط که رفتارها را زود تشخیص بدهید و دست به کار شوید.

ممکن است با خودتان فکر کنید که چطور ممکن است یک داستان ساده جلوی پرخاشگری کودک را بگیرد یا بر ترس و خجالت کودکی دیگر فائق آید. حسی که کودک پس از شنیدن یک داستان خوب دارد، مانند احساسی است که ما پس از تماشای یک فیلم خوب پیدا می کنیم. مخاطب هنگام تماشای فیلم با یک یا چند شخصیت همانندسازی یا همذات پنداری می کند. کودک نیز به همین شکل، هنگام گوش سپردن به قصه، خود را به جای شخصیت های داستان می گذارد یا به آنها احساس نزدیکی می کند.

اختلال‌های رفتاری طبقه‌ای از رفتار کودک است. کودکانی که رفتارشان به این طبقه تعلق دارد از میزان شرارت و شیطنتی که ویژگی گروه سنی آن‌هاست پا را فراتر می‌گذارند. آن‌ها به‌طور جدی حقوق مسلم دیگران را زیر پا می‌گذارند و یا قوانین عمده اجتماعی را خدشه‌دار می‌کنند.
گاهی بسیاری از کودکان از نظر هیجانی نیز با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند و در معرض افسرده شدن قرار می‌گیرند. اختلالات هیجانی رفتاری به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن پاسخ‌های هیجانی و رفتاری در مدرسه با هیجان‌های فرهنگی، سنتی، و قومی تفاوت داشته باشد؛ به‌طوری‌که در عملکرد تحصیلی فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری فردی، رفتار در کلاس و سازگاری در محیط کار نیز تأثیر منفی داشته باشد. اغلب کودکان با اختلالات رفتاری احساسات منفی دارند و با دیگران بدرفتاری می‌کنند. در بیشتر موارد، معلمان و هم کلاسی‌ها آن‌ها را طرد می‌کنند، در نتیجه فرصت‌های آموزشی آنان کاهش می‌یابد. به‌رغم مشکلات فراوانی که این کودکان با آن مواجه‌‌اند، بیشتر آن‌ها تا سال‌ها پس از ورود به مدرسه شناسایی نمی‌شوند مگر این‌که اختلالات رفتاری و مشکلات تحصیلی آنان تشدید شود.

قصه های صوتی کودکانه

قصه کودک

بسیاری از بزرگسالان تحمل رفتارهای کودکان با اختلالات رفتاری را ندارند و به تنبیه آنان نیز متوسل می‌شوند. این کودکان در مقایسه با همسالان بهنجار خود در جنبه‌های مهم زندگی محدودیت دارند و در تعاملات اجتماعی با مشکلات جدی مواجه‌اند. ناتوانی‌های این کودکان از رفتارهای آن‌ها ناشی می‌شود. قصه‌درمانی در سال‌های اخیر به‌صورت یکی از فنون بازی‌درمانی مطرح شده است. استفاده از قصه‌درمانی به‌مثابه یک فن درمانی فقط به درمان مشکلات روان‌شناختی کودکان منجر نمی‌شود. در قصه‌درمانی فرض بر این است که تغییر در زبان و ادبیات قصه‌های زندگی فرصت‌های جدیدی برای رفتار و روابط با دیگران ایجاد می کند.
کودکان از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها با حقایق و تجربه‌های زندگی آشنا می‌‌شوند. تأثیرپذیری از شخصیت‌های قصه، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیرهای آموزشی و تربیتی داستان‌سرایی به‌‌شمار می‌روند. در واقع داستان خلاقیت گسترده‌ای است که با آن هر فردی می‌تواند عقاید به‌ظاهر نامعقول را بازیابی و آن‌ها را جایگزین و استفاده سازنده از آن‌ها را مطرح کند.

داستان‌سرایی به‌مثابه تدبیری مداخله‌ای برای آموزش می‌تواند دانش‌آموزان را به کشف معنای منحصر به فرد بودن خود ترغیب کند و توانایی آن‌ها را برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساسات افزایش دهد. مهارت‌های کلامی می‌تواند توانایی دانش‌آموزان را برای حل و فصل اختلاف بین فردی به‌صورت آرام و توأم با بحث و گفت‌و‌گو افزون سازد. بیان داستان و نیز گوش فرا دادن به آن دانش‌آموزان را به بهره‌گیری از تخیلاتشان تشویق می‌کند. این تخیل قوی می‌تواند اعتماد به نفس و انگیزش شخصی را در دانش‌آموزان افزایش دهد، زیرا آنان خود را برای نیل به امیال و آرزوهایشان شایسته و توانا تصور می‌کنند.

قصه گویی برای کودکان
  • ali sameti
  • ۰
  • ۰

گاهی یک قصه کودکانه صوتی می تواند تاثیری بر زندگی و آینده ی کودک بگذارد که ده ها آموزش از آن عاجز است....

اختلال‌های رفتاری طبقه‌ای از رفتار کودک است. کودکانی که رفتارشان به این طبقه تعلق دارد از میزان شرارت و شیطنتی که ویژگی گروه سنی آن‌هاست پا را فراتر می‌گذارند. آن‌ها به‌طور جدی حقوق مسلم دیگران را زیر پا می‌گذارند و یا قوانین عمده اجتماعی را خدشه‌دار می‌کنند. گاهی بسیاری از کودکان از نظر هیجانی نیز با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند و در معرض افسرده شدن قرار می‌گیرند.

 

اختلالات هیجانی رفتاری به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن پاسخ‌های هیجانی و رفتاری در مدرسه با هیجان‌های فرهنگی، سنتی، و قومی تفاوت داشته باشد؛ به‌طوری‌که در عملکرد تحصیلی فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری فردی، رفتار در کلاس و سازگاری در محیط کار نیز تأثیر منفی داشته باشد. اغلب کودکان با اختلالات رفتاری احساسات منفی دارند و با دیگران بدرفتاری می‌کنند. در بیشتر موارد، معلمان و هم کلاسی‌ها آن‌ها را طرد می‌کنند، در نتیجه فرصت‌های آموزشی آنان کاهش می‌یابد. به‌رغم مشکلات فراوانی که این کودکان با آن مواجه‌‌اند، بیشتر آن‌ها تا سال‌ها پس از ورود به مدرسه شناسایی نمی‌شوند مگر این‌که اختلالات رفتاری و مشکلات تحصیلی آنان تشدید شود.


بسیاری از بزرگسالان تحمل رفتارهای کودکان با اختلالات رفتاری را ندارند و به تنبیه آنان نیز متوسل می‌شوند. این کودکان در مقایسه با همسالان بهنجار خود در جنبه‌های مهم زندگی محدودیت دارند و در تعاملات اجتماعی با مشکلات جدی مواجه‌اند. ناتوانی‌های این کودکان از رفتارهای آن‌ها ناشی می‌شود. قصه‌درمانی در سال‌های اخیر به‌صورت یکی از فنون بازی‌درمانی مطرح شده است. استفاده از قصه‌درمانی به‌مثابه یک فن درمانی فقط به درمان مشکلات روان‌شناختی کودکان منجر نمی‌شود. در قصه‌درمانی فرض بر این است که تغییر در زبان و ادبیات قصه‌های زندگی فرصت‌های جدیدی برای رفتار و روابط با دیگران ایجاد می کند.


کودکان از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها با حقایق و تجربه‌های زندگی آشنا می‌‌شوند. تأثیرپذیری از شخصیت‌های قصه، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیرهای آموزشی و تربیتی داستان‌سرایی به‌‌شمار می‌روند. در واقع داستان خلاقیت گسترده‌ای است که با آن هر فردی می‌تواند عقاید به‌ظاهر نامعقول را بازیابی و آن‌ها را جایگزین و استفاده سازنده از آن‌ها را مطرح کند.


داستان‌سرایی به‌مثابه تدبیری مداخله‌ای برای آموزش می‌تواند دانش‌آموزان را به کشف معنای منحصر به فرد بودن خود ترغیب کند و توانایی آن‌ها را برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساسات افزایش دهد. مهارت‌های کلامی می‌تواند توانایی دانش‌آموزان را برای حل و فصل اختلاف بین فردی به‌صورت آرام و توأم با بحث و گفت‌و‌گو افزون سازد. بیان داستان و نیز گوش فرا دادن به آن دانش‌آموزان را به بهره‌گیری از تخیلاتشان تشویق می‌کند. این تخیل قوی می‌تواند اعتماد به نفس و انگیزش شخصی را در دانش‌آموزان افزایش دهد، زیرا آنان خود را برای نیل به امیال و آرزوهایشان شایسته و توانا تصور می‌کنند.

 

قصه‌ها به کودکان راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که غیرمنتظره و شگفت‌انگیز و مثبت هستند

 
قصه‌ها می‌تواند از نظر تربیت اجتماعی، عاطفی و اخلاقی نیز موثر واقع شوند و بسیاری از مقررات، هنجارهای اجتماعی و دستورالعمل‌های زندگی را منتقل کنند. چگونگی روبرو شدن با مشکل‌ها، حل آن‌‌ها و بسیاری از الگوهای رفتاری در گروه‌ها و طبقه‌های مختلف اجتماعی و سنی در داستان‌ها بیان می‌شود. اگر والدین یا درمان‌گران قادر به فهم افکار سری کودک یا شناسایی احساس‌های پنهان او باشند، هر اندازه تفسیرهای انجام شده نیز درست باشند، باز این فرصت از کودک گرفته می‌شود که خود از طریق شنیدن پی در پی داستان و تفکر درباره آن به احساس رویارویی موفقیت‌آمیز با مشکل خود دست یابد. به‌همین دلیل است که رویکردهای داستانی به روان‌درمانی تأکید دارد و قصه‌ها در چگونگی رفتار و واقعیت‌های کودکان نقش موثری ایفا می‌نماید.

 

قصه‌ها به کودکان راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که غیرمنتظره و شگفت‌انگیز و در عین حال شدنی و مثبت هستند. تلاش پژوهش‌گران و درمان گران منجر به استفاده از ادبیات و قصه و قصه‌درمانی شده است.  


برخی از مسائل کودکان با مشکلات عاطفی و رفتاری از ضعف آگاهی و بهره نبردن از مهارت‌های اجتماعی، الگوی کلامی صحیح، رفتارهای جامعه‌پسندانه، مهارت‌های ارتباطی و دوست‌یابی، مسئولیت‌پذیری، و غیره ناشی می‌شود؛ پس آموزش این مهارت‌ها به این کودکان ممکن است تا حدودی از بروز این مشکلات پیشگیری کند. درمان‌گران و روان‌شناسان کودک می‌توانند جدیت بیشتری برای استفاده از قصه در مداخله‌های درمانی کودکان و نوجوانان نشان دهند و والدین و معلمان بهتر است استفاده گسترده‌تر از قصه‌های هدف‌دار را در برنامه‌های آموزشی و تربیتی کودکان بگنجانند به خصوص که این امر در سنت تربیتی فرهنگ ما جایگاه خاص خود را هم دارد.
در این‌جا چند نمونه از راهبردهای مهارت‌های اجتماعی را ذکر می‌کنیم که مربیان می‌توانند برای آموزش آن‌ها از داستان استفاده کنند و برای این‌که کودک مطالب را بهتر درک کند از سوال‌های نیمه سازمان یافته نیز کمک بگیرند. این راهبردها به کودکان پرخاش‌گر کمک می‌کند تا تمایلات و رفتارهای پرخاش‌گرانه خود را مهار کنند.


- پیوستن به فعالیت‌های دیگر
- ابراز خشم با لحن آرام
- ترک صحنه
- نپذیرفتن تقاضاهای دیگران به شیوه‌ای مودبانه
- یادآوری سودمندی و مزایای رفتار مناسب
- نادیده انگاشتن رفتار نامطلوب دیگران
- استفاده از جمله‌های تلفیقی
- هم‌دلی کردن

  • ali sameti